Orion (S237)

Modell: Allegro 27 (K25)
Konstruktör: Lars-Olof Norlin
Årsmodell: 1976
Nr: S 237
Längd: 8.03 m
Bredd: 2.76 m
Djup: 1.25 m
Vikt: 3400 kg
Segelyta: 31 m2
Motor: Volvo Penta MD5C från 1987 (totalrenoverad 2001).


Mellan 2010-2012 har Orion renoverats under nästan 2000 timmar! Allt är gjort med tanke på jordenruntsegling!
Jonas Björkdahl:      
2012   Monterat rostfria bågar över ventilerna (Dorado boxar). Bild
2012   Nytt peke monterat. Bild
2012   Vattenlinjen nymålad och kompletterad med en snobbrand. Färg: International Perfection Mediterranean White A184. Bild
2012   Kölen slipad och epoxybehandlad med 5 lager Hempel light prime. Bild
2012   Hela båten nymålad invändigt! Varenda utrymme, inklusive stuvutrymmen, kölsvin osv. Färg: International Toplack 001.  
2012   Samtliga bultar som binder skrov och överbyggnad bytta och muttrarna ersatta med låsmuttrar. Tätat med sika flex.  
2012   Samtliga skrovgenomföringar bytta. Nya kulventiler och nya slangnipplar.  
2012   Nytt startbatteri (april). Bild
2012   Spacklat och målat durken. Bild
2011   Monterat öppningsbar ventil (fönster) mellan pentry och sittbrunn på BB sida.  
2011   Demonterat gamla peket och monterat nytt peke med nya förstärkningar i epoxi!  
2011   Monterat ny septitank på 24 liter!  
2011   Demonterat gamla mastfoten och plastat ny förstärkt mastfot med epoxi!  
2011   Bytt ut distansmaterialet i däcket från balsa till divinycell. Förstärkt däcket från insidan med ett lager glasfiberväv och epoxy! Förstäkt taket med 2-4 lager glasfibermatta och polyester! Målat all plast invändigt klart! Detta tog nästan ett år, inklusive torkning av båten!  
2010   Monterat balansupphängning till spritköket och monterat kokkärlshållare på spritköket..  
2010   Monterat rostfria låsbyglar vid ruffnedgång.  
2010   Navigationsplatsen plastad/spacklad och färdigmålad med International Toplack 001.  
2010   Pentryt plastat/spacklat och färdigmålad med International Toplack 001.  
2010   Toalettutrymmet plastat/spacklat och färdigmålad med International Toplack 001. Nya toaletten monterad.  
2010   Garderoben spacklad och färdigmålad med International Toplack 001.  
2010   Rev ner isoleringen i förpiken och salongen. Gjorde rent från limrester. Målade med International Toplack 001. Monterade bort alla däcksgenomföringar.  
2010   Tog upp båten på land och påbörjade arbetet för att få båten i skick för riktig långfärdssegling!  
2010   Monterat nya ventilation i garderob och toalett (Dorado boxar).  
2010   Monterat nya undre mantåg och kortat de övre mantågen.  
2010   Demonterat, tätat och monterat däcksgenomföring för påfyllning av sötvatten vid toalettutrymmet.   
2010   Spacklat & målat (International Topplack 001) toalettutrymme.   
2010   Seglade hem båten från Västerås till Kalmar.  
Bo Nilsson:      
2010   Multiplait ankarlina  50m  14mm  
2010   Doradeboxar m ventil 2st  
2010   Blake Lavac Popular  toalett  
2010   Solpanel 50 W med MaxPower regulator(maxpower redan monterad ej inkopplad)  
2009   ATLANTIC ankarrulle för lina 16mm  50m  
2009   VHF m DSC   NEXUS NX2000  
2009   OZ-kork i sittbrunn  
2009   Monterat Sure Thru kontakt vid mastfoten  
2009   Landström kompletterat  
2009   Bränslemätare  
2009   Batterimonitor  NASA Clipper BM-1  
2009   Ny elpanel  
2009   Målat innertak och sidor i ruff, toalett, garderob samt förpik  
2008   Friborden målade Kulör: NCS S4550-R80B
2008   Kylbox Waeco TC-21  
2008   Winsch för storfall på mastens styrbordssida  
2008   Nya travare och schackel till storseglet  
2008   Nya sittbrunnsluckor (lika originalen)  
2008   Monterat in "Dubbel Laddning" Skyllermarks  
2008   Gemensamt batterirum för start och förbrukningsbatterier  
2008   Lazy Jacks  36fot  
2008   Seaquip stöttor SB3 2st  
2008   GPS Lowrance GlobalMap 5150C  
2006   Mastlyftare, MASTMASTER  
2006   Bränsletank inkopplad med vattenavskiljare.  
2006   Decontaminator samt nya slangar i hela bränslesystemet  
2006   Nya fall i masten (storsegel samt focken), dynamea  
2005   Varivant 7/16" till alla undervant  
2005   Vattenavskiljarfilter, Bosch 0 450 198009-850, Watski 70628  
2005   Lagunbordsunderrede med bordsskiva 90 x 60  
2005   Bränsletank 43liter röd plast, Navimo  
2005   Länspump, RULE, model 25S, fully automatic, i motorrum.  
2004   Skotbalk enligt Björn Bergmans lösning.   
2004   Sittbrunnsdurken i standardläge. B E  Marin, tillverkad i teak   
2004   Sittbrunnsbänkar, Hackbräde, Bomgalge, Ruffnedgång  
2004   Fettpress Volvo Penta för packbox Artnr: 827184-3  
2004   Extrastöd för sittbrunnsdurken i teak, 4st.  Ante:s Båtvarv Varning! Tre av dessa brast på segling i lugna vatten sommaren 2010! Mycket dålig kvalitet!
2004   Mantågsstöd, 4st.  
2004   Varivant 3/8" för akterstagen.  
2004   Livboj Swedeboyu      
2004   Nya dynor till ruffen och förpiken fr Enars Segelmakeri  
2004   Lewmar size 1 storskotsytem  
2003   2 originalventiler monteras på originalplatserna  
2003   VHF-antenn med fäste och kabel  
2002   Telltales på rullgenua  
2002   Startbatteri Tudor Nautica Marin 12V 75Ah  
2002   Nya kabelskor till alla batterier  
2002   Förbrukningsbatteri Tudor Nautica Marin 12V 75Ah 2st.  
2002   Bruce ankare  7.5kg  
2002   Masten flyttad i mastfoten till rätt plats över huvudskott  
2002   Sjövattenfilter VETUS 19mm  
2002   Vantskruvskydd, utsvängd fot, 50mm  
2002   Förbättrad ljudisolering, 20mm, i motorrum  
2002   Mantågsfötter epoxylimmade  
2002   Beg startmotor installerad efter haveri  
2002   Spritkök ORIGO3000 m balansupphängning samt lågspridare  
2001   Vantskruv vid peke för sträckning av kedjan  
2001   Ankarolina 57m  
2001   Mantågsblock till rullgenua  
Lennart Gradén:      
2001   Totalrenovering av motorn  
2000   Ankarspel manuellt  
2000   Epoxibehandling 3 lager av skrovet NM Epoxi  
2000   Lazy Jacks  
2000   Peke  
2000   RullGenua Segelshoppen Stockholm  
1999   Skrovet målas om till blå färg  
1992   FOCUS logg/ekolod  Brooks&Gatehouse  
1988   Fullattestor Syversen  
1987   Motor Volvo Penta MD5C  


Historik: Allegro 27, K25, S237, ORION.
Ägare: 1976 - maj 1983 Nils Löfström,  Runstensv 2,  Bromma (båten byggs med grönt skrov)
  juni 1983 - april 2001 Lennart Gradén,  Barnvik2, Djurhamn (Stavsnäs)
  april 2001 – februari 2010 Bo Nilsson,  Brages väg 7, Västerås  (Irsta) 
  februari 2010- Jonas Björkdahl, Betekulla 140, Ljunbyholm.