Före och efter bilder med kommentarer!

Däck!



Juli 2012. Nya peket klart med stävfäste och förlängd vantskruv!


Juni 2012. Nya fönster monterade! Tidigare 4 mm skruvade fönster. Nu 6 mm fönster med genomgående bult med bricka & låsmutter! Fönstrena borrade med 8mm hål för att ge plats för rörelse. Material, UV beständig Polykarbonat Marklon, 6 mm, tätat med butyl gummi, 10 mm.


Juni 2012. Bomgalgen monterad!


Juni 2012. Nya skydd för dom nya ventilerna!


Juni 2012. Nya peket monterat!


Juni 2011. Nytt peke utformas och de gamla fästena skall byggas om och förstärkas med flera lager av glasfiberväv och epoxy!


2011. Byte av mastfot! Den gamla fula mastfoten demonteras och jag sågar bort allt under, ner till innetaket. Det syns tydligt vart skottet går, där har innertaket en liten spricka. Lägger glasfiberspackel för att jämna ut belastningen och en rejäl ekkloss. Plastar därefter med glasfiberväv och epoxy!


Juni 2011. Den gamla ventilen som satt i fören är igenplastad innifrån och nu skall den fixas till utifrån med epoxi för att bli tät, stark och snygg! Skall inte synas att det någonsin suttit något där!


September 2010. Skotskenorna demonterade. Skall monteras, förstärkas och tätas till våren igen när insidan av rufftaket är färdigt!

Augusti 2010. Fören! Dags att plasta igen den gamla ventilen! En helt onödig däcksgenomföring som ger mycket stor risk för vattenskador! Förstår tanken, men ärligt talat! Varför sätta en ventil där det förhoppningsvis är vatten väldigt ofta!

Augusti 2010. Vi tömmer däcket!
Vi tar bort peket och ankarspelet för att byta peke och att täta och snygga till under ankarspelet. Tar bort pulpit, skotskenor och knapen, för att täta och förstärka! Tar bort ventilen i fören, för att plasta igen hålet. Ingen ny ventil kommer att placeras där! Som ni ser finns det en del annat att plasta också! Framför allt efter en kollision där peket trycktes bakåt med plastskador på båten som följd. Som vanligt på en båt av denna ålder så har däckets sandwichontruktion tagit emot vatten med delaminering av däcket som följd. Nu skall vi få båten helt torr och fixa skadorna en gång för alla! Hur många har gjort det och vet hur man gör? Vi har hyrt en avfuktarte och kör på!
Allegro 27, upptagning 2010. Allegro 27, upptagning 2010. Allegro 27, upptagning 2010.
Juli 2010. Vi tar upp båten för att starta med en totalrenovering av båten.

Före: Ventilerna över toaletten och över garderoben läckte och byttes juni 2010. Jag var tvungen att borra loss skruvarna, då dom var fastrostade. Tog en hel dag då jag inte ville förstöra något!

Efter: Nya ventiler monterades på samma ställe som de gamla och allt rengjordes och tätades juni 2010!

Före: Vattenpåfyllningen demonterad juni 2010!

Efter: Vattenpåfyllningen tätad och monterad ovanför toalettutrymmet. Juni 2010.


www.allegrosailing.se