Byte av distansmaterial i däck!

Lokalisera, såga ut och torka.

Till att börja med måste vi vara medvetna om, att alla genomföringar vi gör i däcket på en båt, måste tätas ordentligt! Annars kommer vatten att tränga in, förr eller senare.
När vatten kommer in till distansmaterialet, kommer distansmaterialet till slut att förstöras av vattnet, eller också kommer vi att få fuktsprängning när vattnet fryser, med delaminering som följd. Delaminering innebär, att däcket eller innertaket släpper från distansmaterialet. Däcket börjar att svikta! Även om håltagningarna som vi har gjort i däcket tätats ordentligt, kommer tätningarna förr eller senare att släppa in vatten pga att tätningen blir gammal eller att materialet rör sig vid påfrestningar! Ta därför loss skotskenor, knapar osv. med jämna mellanrum och täta på nytt! Hur tät tror du din knap, som inte tätats på 30-40 år, är?

Distansmaterial = materialet mellan innertak (rufftak) och däck. När man använder ett distansmaterial i mitten med glasfiber på båda sidor, kallas det "sandwichkonstruktion".

De vanligaste distansmaterialen i däcket på en båt är balsa, boncell och divinycell. Allegrobåtar finns med alla dessa olika distansmaterial. Vår båt har balsa, så jag kommer här att redogöra för hur man renoverar en båt som har just balsa som distansmaterial. Har man balsa, måste man byta ut distansmaterialet. Har man divinycell, kan det räcka med en enklare lösning som innebär att man borrar massa hål, torkar ur distansmaterialet och sedan sprutar in epoxy och pressar ihop det hela.

Vi har valt att renovera däcket inifrån, vilket är det svåraste sättet, men ger ett snyggt resultat, som inte syns! Däck och halkmönster blir intakt och insidan blir som tidigare, men med ett eller två extra lager glasfiber.
Problemet är att du hela tiden jobbar uppåt, så det är viktigt att maskera inredningen, ha heltäckande skyddsklädsel, mask och skyddsglasögon! Det är ett kladdigt och tidskrävande jobb!

Vi har valt att använda glasfiberväv och epoxi till plastarbetet. Epoxi fäster bra på polyester. Polyester däremot fäster inte lika bra på färdighärdad polyester. Detta är något att tänka på när ni gör plastarbeten på era båtar. Alla Allegro är byggda i polyester. Därför skall ni använda epoxi när ni plastar där påfrestningarna kommer att bli stora!

1. Vi ritar ett rutmönster över hela innertaket (insidan av däcket). I fortsättningen kallat taket!

2. Vi kontrollerar var delamineringarna är placerade och markerar dessa med penna. Detta gör vi genom att knacka och lyssna. Det hörs tydligt var det låter ihåligt och var det låter stumt. Det skall låta stumt! Där det låter ihåligt markerar vi delamineringen i de ritade rutorna. Det är sedan dessa områden vi väljer att såga bort.

3. Vi kontrollerar var vi har fukt i distansmaterialet. Vi har köpt en fuktmätare, för att vara extra noga. (Denna fuktmätare visar var det är blött, trots att distansmaterialet fortfarande är intakt). Fuktmätaren kan alltså ge utslag, där det ändå låter stumt vid knackning! Här har vi inget laminatsläpp, men distansmaterialet är blött och behöver bli torrt, annars kommer det att ruttna och/eller ge laminatsläpp i framtiden. Det behöver inte ens ruttna, utan frostsprängning ger också laminatsläpp!
Vi har borrat 6 mm stora hål, med 2 cm mellanrum, där det är blött men inte låter ihåligt. Detta för att kunna torka ut materialet och förhindra, att det ruttnar framöver. Vi har använt en avfuktare på 2000 watt för att torka ur distansmaterialet. Alltså, materialet som är blött, men inte släppt från däcket eller taket. Det tog flera månader att få däcket helt torrt!

4. Vi sågar ut de sektioner i taket som ger ett ihåligt ljud, alltså våra laminatsläpp! Vi har valt att använda vinkelslip eftersom detta verktyg ger ett brett snitt, som i sin tur ger möjlighet att använda den bit man kapat bort igen. Man sätter helt enkelt bara tillbaka takbiten där den suttit och plastar fast den igen, efter att ha ersatt det gamla distanmaterialet med ny divinycell (DVC)!
Enligt många tips skall man använda sticksåg men gör inte det! Klingorna går av och man slinter hela tiden! Känns livsfarligt! Tänk bara på att ha full koll på vinkelslipen och att inte "såga" för djupt! Du vill ju inte såga upp i däcket! En Allegro 27:a har 10 mm distansmaterial, men du behöver bara komma igenom taket för att jobbet skall vara klart. Distansmaterialet beöver du inte såga igenom! OBS! Använd riktigt andningsfilter! Att använda vinkelslip dammar ordentligt!

Här ser ni delar av taket som vi tagit bort! Ölburken på bilden visar inte bara att öl är gott, utan burken fungerar även som skalreferens. På dessa bilder har vi skrapat bort distansmaterialet från takbitarna. Dessa bitar kommer vi sedan att lägga tillbaka! Vad vi kallar att lägga locket på!


Bild på det förstörda distanmaterialet som nu skall bytas ut! I detta fall balsa.


Ersätta distansmaterialet och plasta.

Vi har valt att använda DVC (divinycell). Man tar den bit av däcket / taket man sågat bort och lägger den på DVC:n och skär ut längst kanterna. Då får du en bit DVC som är lagom stor.


Därefter mättar man insidan av däcket med epoxi, applicerar en tillskuren bit glafiberväv och mättar väven med epoxi. Sedan mättar man DVC:ns översida och undersida med epoxi och slutar med att mätta
den bortsågade biten av taket med epoxi och trycker sedan ihop allt under press! För detta arbete krävs två personer, om bitarna inte är väldigt små! Jag har kommit på ett bra och enkelt sätt att sätta press på det hela, se bilder!

Del 3.

Slipa, plasta och göra klart!

Vi slipade bort nästan all gammal färg med en vinkelslip med sliprondell. Gick mycket lätt! Dammigt som bara den! Tänk på att använda rätt skyddsutrustning! Efter att ha provat flera typer av skyddsglasögon kom jag fram till, att simglasögon var det bästa, i kombination med skyddsmask.

Därefter var det dags att plasta igen borrhål och skarvar. Vi valde att plasta hela takdelarna, inte bara dem vi angripit. Detta för att få ett snyggt resultat. Vi använde polyester och glasfibermatta (300g/m2) och lade två lager. Använd ganska små bitar, så ramlar de inte ner, när du plastar. Riv kanterna och lägg om lott, så blir skarvarna osynliga. Använd skyddsglasögon, skyddsmask, skyddsklädsel och sörj för god ventilation!

Nu är allt klart, bara att måla!


www.allegrosailing.se